KIROPRAKTIKKO MARKUS

MITEN TEEN TÖITÄ KIROPRAKTIKKONA

Kiropraktikon työssä pidän tärkeänä hyvää alkututkimusta ja systemaattista hoitamista, jossa kaikella tekemisellä on mahdollisimman selkeä terapeuttinen tavoite. Tutkimuksen jälkeen voidaan tietää mikä potilaalla on ongelmana eli mitkä kudokset antavat oireita ja mitä mahdollisia syitä eli toiminnallisia ongelmia potilaalta löytyy. Tutkimuslöydökset ja potilaan oireet ohjaavat hoitosuunnitelmaan, jota lähdetään toteuttamaan systemaattisesti. Hoitamisessa seurataan potilaan oireita (subjektiivinen tuntemus) ja tutkimuslöydöksien muutoksia (objektiivinen tieto).

Katso video miten työskentelen kiropraktikkona
Katso video koulutuksestani ja työhistoriastani

KOULUTUS JA TYÖHISTORIA

Olen Markus Lehtonen ja syntynyt vuonna 1978. Terveys ja ihmisten ohjaaminen tai hoitaminen on ollut mukana työssäni yli 20 vuoden ajan. Olen lukion jälkeen käynyt Varalan Urheiluopiston järjestämän liikunnanohjaaja koulutuksen oppisopimuksella Maskun kunnalla. Sen jälkeen olin seitsämän vuotta isossa Turkulaisessa kuntokekuksessa töissä ja kävin mm. kuntosaliohjaaja koulutuksen (FAF) ja kaksi Personal Trainer koulutusta (FAF, FISAF). Lähdin opiskelemaan kiropraktikoksi vuonna 2010 Etelä Walesin yliopistoon (University of South Wales). Valmistuin kiropraktiikan maisteriksi (Master of Chiropractic) ja aloitin työ Kiropraktikkona Turussa vuonna 2015. Ravintoon ja terveyteen liittyvät asiat ovat olleet omatoimisen opiskelun ja mielenkiinnon kohteena koko ajan.

KOULUTUS TYÖKALUNA

Koulutukseni on suuntautunut voimakkaasti terveyteen liittyviin aloihin, kuten liikuntaan, ravitsemukseen ja kehon kipujen tai ongelmien hoitoon. Olen päässyt koulutukseni ja työkokemukseni kautta ohjaamaan ihmisille liikuntaa, ravitsemusta sekä hoitamaan heidän erilaisia tuki-ja liikuntaelimistön kiputiloja, joten osaan katsoa ihmisen kokonaisuutta laajasti. Pidän tätä kokonaisuutta erityisen tärkeänä, koska ihmisten ongelmilla tai kuormittavilla tekijöillä on usein tarina ja erilaisia taustatekijöitä takana, jotka ovat hyvä ymmärtää voidakseen hoitaa tilannetta oikein.

Katso video koulutus työkaluna
Katso video ihminen kokonaisuutena

IHMINEN KOKONAISUUTENA

Ihminen on kokonaisuus, johon vaikuttaa monet asiat. Aistimme usein muutoksia kehossamme vasta, kun tunnemme fyysistä kipua. Saatamme aistia esimerkiksi lihastemme kiristyvän. Kipujen ja lihaskireyksien taustalla on usein syitä, joita voidaan kartoittaa, kun tutkitaan oikein ja tarkastellaan kokonaisuutta. Näin myös hoidot ja asiakkaan omaa toimintaa voidaan ohjata oikein. Akuutit ja trauma peräinen ongelma on erilainen, kuin esimerkiksi monta vuotta mukana kulkenut alaselkäkipu.

Alaselkäkipu on usein oire väärästä tai liiallisesta kuormituksesta, joka on aiheuttanut traumaa välilevylle. Se ei ole sairaus.

KIROPRAKTIKKO
MARKUS LEHTONEN DC

Kiropraktikko (Doctor of Chiropractic, MChiro)
Liikunnanohjaaja