Skip to main content
Blogi

Dr Robert Lustig, osa 4: Mielihyvä vs Onnellisuus

By 12.1.202219 tammikuun, 2022No Comments

Dr Robert Lustig: Mielihyvä vs Onnellisuus. 

”Ei ole lääkettä, joka voisi parantaa metaboliset sairaudet. On vain pitkään jatkuvat lääkityshoidot.”

Lähes kaikki sairautemme solutasolla johtuu solun matabolian eli aineenvaihdunnan ja toiminnan häiriöistä. Et voi tulla metabolisesti terveeksi jos syöt väärin. Ja jos syöt väärin, pysyy solun tasolla väärä toiminnallinen tila, joka sairastuttaa sinut. Näihin sairauksiin sinulle syötetään lääkkeitä, jotka vähentävät oireita. Edelleen sinulla pysyy väärä metabolinen solutason tila ja sairautesi etenee lääkkeistä huolimatta.

Kun syöt väärää ruokaa olet myös enemmän ja vähemmän addiktoitunut siihen. Sitä teollinen ruoka aiheuttaa. Riippuvuutta ja metabolisen sairauden. Välittäjäaineesi toiminta muuttuu ja olet jatkuvassa väärän stimulaation koukussa, joka vie yhä syvemmällä sairauteen ja kohti masennusta.

Dr Lustig käy neljännessä videossa läpi, miten väärä ravinto vaikuttaa meihin myös mielen tasolla. Hän on kirjoittanut kirjan ”Hacking the American Mind. Ravintoteollisuus on saanut meidät meidät riippuvaiseksi ruuasta ja se ruoka tekee meistä sairaita. Ei vain kehomme tasolla vaan myös mielemme.

Metabolisesti Amerikassa voidaan seuraavasti:

USA:ssa on 240 miljoonaa aikuista, joista 124 miljoonaa metabolisesti sairaita. Näistä 30 % on ylipainoisia ja niistä 80 % on metabiolisesti sairaita. Lihavia ja sairaita. 70% on normaalipainoisia ja näistä 40% on metabolisesti sairaita. Siis laihoja sairaita. Lihavia sairaita on siis 57 miljoonaa ja laihoja sairaita on 67 miljoonaa. Laihoja sairaita on siis enemmän. On siis myös käänteisesti lihavia terveitä ja laihoja terveitä. Kyse on siitä mitä sinä syöt ja mikä sinulla sopii. Pelkkä painosi ei kerro sitä, mitä tapahtuu soluissasi, ratkaisee.

Prosessoitu ruoka on sekoittanut myös kokemuksemme ja ymmärryksemme mielihyvästä ja onnellisuudesta, happines vs pleasure. Näin olemme jatkuvasti haluamassa mielihyvää tuottavaa ruokaa, jonka luulemme antavan onnellisuutta. Se johtaa kuitenkin monella eri asteisiin masennuksen kaltaisiin oireisiin. Et koe enää onnellisuutta arjessasi.

Mielihyvää tuottaa välittäjäaine nimeltä dopamiini. Sillä on kuitenkin seuraavia vaikutuksia:

Se addiktoi, kestää vähän aikaa, lisää rasvan kertymistä, yhdistyy itselle ”ottamiseen, palkitsemiseen”, yleensä yksin koettu, tarvitset pian lisää, liika johtaa riippuvuuteen.

Onnellisuutta tuottaa välittäjä aine nimeltä serotoniini. Sillä on seuraavia vaikutuksia:

Ei riippuvuutta aiheuttava, pitkä vaikutus, syntyy usein antamisesta ottamisen sijaan, jaettu ja yhdessä koettu, liian vähän johtaa depressioon.

Meidän nykyinen ympäristömme missä elämme lähes kaikessa ohjaa meitä mielihyvää hakevan elämäntyyliin. Hyvin nuorena jo me alamme hakea mielihyvää ruuasta ja kännykästä. Elämme jatkuvassa stimulaation maailmassa. Tarvitsemme koko ajan lisää mielihyvää tuottavaa dopamiinia ja meistä tulee dopamiini riippuvaisia. Me emme enää pysty kokemaan onnellista ja tasapainoista elämää. Emme enää tiedä mitä se tarkoittaa.


Dr Lustig esittää 4 C:n muistilistan, jolla voimme ohjata itseämme takaisin onnellisuutta tukevaan elänn, pois stimulaatiosta ja mielihyvän hakemisesta.

  1. Connect. Ole yhteydessä muihin ihmisiin. Face to face, ei kännykällä.
  2. Contribute. Auta muita, osallistu pyyteettömästi.
  3. Cope. Nuku, liiku ja kehitä mieltäsi.
  4. Cook. Tee itse aitoa ruokaa.

Ruualla on siis valtavan suuret merkitykset koko elämäämme. Meitä on ohjailtu eri teollisuudenalojen puolelta koko ajan yhä voimakkaammin vain kuluttamaan ja elämään mielihyvän maailmassa. Se ei johda onnellisuuteen.

Tervetuloa hoitoon! Hoidetaan syitä, ei vain oireita!