Skip to main content
Blogi

ALASELKÄKIPU BY DR MCGILL JA DR MORGAN, OSA 2: VÄLILEVYNPULLISTUMAN SYYT JA KIVUN LÄHTEET

Alaselkäkipu by Dr McGill ja Dr Morgan, osa 2: Välilevynpullistuman syyt ja kivun lähteet

Mikä usein aiheuttaa välilevyn pullistuman?

Syitä on Dr Mcgillin mukaan useita, mutta väärä kumulatiivinen rasitus useimmiten rasittaa pikkuhiljaa välilevyjä niin kauan, että siihen voi repeämä ja tuloksena pullistuma.

Välilevy ei ole samanlainen nivel, kuin esimerkiksi olka- tai polvinivel.

Välilevy kuuluu kategoriaan ”muotoutuvaa kudosta”. Välilevyssä on ulkona kollageeni kerroksia nimeltään annulus fibrosus, laminoituneena ristiin ja sisällä geelimäinen materiaali, mikä sisältää paljon nestettä. Tämä ydin on nimeltään nucleus pulposus.

Kun rasitamme välilevyjä väärällä tavalla kuormittamalla niitä staattisesti tai dynaamisesti, alkavat niiden kollageenisäikeet löystyä ja rikkoutua. 

Ongelmana on esimerkiksi toimistotyöntekijä, joka istuu koko päivän ja aiheuttaa staattisen paineen välilevyjen kollageeneille ja siten menee päivän päälle jumppaan, missä välilyjen kollegeenisäikeiden pitäisi yht äkkiä soputua liikkeeseen ja kuormaan. Tämä yhdessä, eli staattinen paine ja sitten liike aiheuttaa annuluksen kollageenien löystymistä, repeilyä ja vällevyn geelimäinen materia alkaa pullistua ulos ja välilevyjen rakenne rikkoutua.

Näistä välilevyn rikkoutumisen eri vaiheista seuraa kipua erilaisin tavoin. Mahdollisesti myös se kuuluisa iskias, jossa hermoon on tullut painetta pullistumasta johtuen ja kipu säteilee hermoa pitkin alas jalkaan. 

Usein ihmiset eivät tiedä miten huonossa kunnossa heidän välilevyssä ovat. Aina ei ole kipua. Dr McGill sanoo tehneensä kokeen joskus oireettomilla ja terveillä ihmisillä, joiden piti pieni kuorma niskassaan piti pyöristää ja notkistaa alaselkää. Heidän piti mitata lannerangan lihasten aktiivisuutta. Heidän piti lopettaa koe koska niin monella selkä tuli kipeäksi.

Useimmiten ei ole alaselkäkivusta kysymys vain pullistumasta, joka on vain yksi kivun lähteen muoto. Väärä paine rikkoo välilevyjen nikamia runkoja ja kollageeni säikeitä ja geelimäinen materia pääsee ”karkaamaan” ja ei näin suojaa ja adaptoidu kuormitukseen enää oikein. Seuraa tulehdus reaktioita ja kipua

Rikkoutumisten ja siitä seuraavien korjaus yritysten seurauksena välilevyyn tunkeutuu hermoja ja verisuonia normaalia enemmän (neovascurilisaatio). Tämä on tarkoitukseltaan hyvä, mutta silloin kun hermotus lisääntyy ne myös aistivat kipua herkemmin. Puhutaan välilevyperäisestä kivusta (discogenic pain).

Kaikilla päivän aikana välilevyistä lähtee nestettä pois, pystyasennon aiheuttaman paineen vuoksi. Aamulla välilevy on suurempi, koska yön aikana sinne kertyy nestettä takaisin. Jos välilevyissä on ongelmia ja se ei ole enää ”ehjä”. Tämä suurempi nestemäärä aiheuttaa kipua enemmän erityisesti aamulla. Aamulla voi olla haastavampaa ja kivuliaampaa taivuttaa eteenpäin tiskialtaalla tai laittaa kengät jalkaan kuin myöhemmin päivällä. Isompi paine välilevyissä aiheuttaa kipua herkemmin. Jos näin on, älä edes yritä taivutella alaselkää aamulla.

Dr McGillin mukaan yleisesti on tärkeä pyrkiä välttämään ääripäitä. Eli ei äärimmäisen suuri kuormia rangalle tai ei myöskään äärimmäistä liikkuvuutta. Molemmissa on omat omat ongelmat jotka ilmaantuvat ajan kanssa. Jos haluat olla voimannostaja, niin selkäsi tulee ja pitää olla jäykkä, mutta siitä maksaa hinnan. Samoin jos olet telinevoimistelija ja teet äärimmäistä yliliikkuvuutta selkäsi on liikkuva, mutta kuormittanut liikaa nikamia ja kipuja saattaa olla tiedossa.

Takareisien venyttely on usein ongelma. Alaselkäkipuiset ihmiset tuntevat usein, että takareidet ovat kireät ja pyrkivät venytttämään niitä. Usein on hetken helpompi olo, mutta sitten voi tulla jopa takapakkia. Usein liikkuvuus ei myöskään muutu. Ei ole kyse niinkään kireistä lihaksista vaan liikkumattomasta hermosta joka estää liikkuvuuden. Hermojen liikkuvuus ja paine pitöisi pytyä vapauttamaan ensin nikamien tasolta mm kiropraktikon avulla ja tehdä liikkuvuutta ja lihasten aktivaatioharjoituksia. Näin hermot alkavat vapautua ja kipu vähentyä ja lihasten toiminta normalisoitua.

Käy tutkituttmassa kehosi toiminta vaikka kiropraktikolla ja tunnista kehosi tarpeet, vahvuudet ja heikkoudet. Sitten voit alkaa suunnittelemaan, mitä omia asioita pitää muuttaa tai mitä hoitoja saada että tilanne paranee ja voimme olla terveinä koko elämän läpi, myös siellä eläkkeellä.

Videolla Dr McGill ja Dr Morgan käyvät läpi välilevynpullistuman ja alaselkäkivun syitä.

Dr William Morgan DC bio

William Morgan asuu ja työskentelee vaimonsa ja perheensä kanssa Washington DC: n alueella. Hän työskentelee fyysisen lääketieteen ja kuntoutuksen osastolla suuressa ja tunnetussa sairaalassa Bethesdassa, Marylandissa. Hänellä on valtakirjat viidessä sairaalassa ja hän toimii konsulttina Yhdysvaltain hallituksen hallituksen terveysklinikoilla Washingtonissa ja hoitaa kansallisia johtajia.

Hän on toiminut konsulttina Valkoisessa talossa, Veteraanihallinnossa, Yhdysvaltain laivastossa ja Yhdysvaltain armeijassa. Tohtori Morganilla on tiedekunnan lisämääräyksiä korkeakouluissa. Hän on professori New York Chiropractic Collegessa ja apulaisprofessori F Edward Hébertin lääketieteellisessä koulussa. Lisäksi hän toimii kahden voittoa tavoittelemattoman järjestön hallituksessa.

Morgan on Yhdysvaltain merivoimien akatemian jalkapallojoukkueen kiropraktikko. Sotilaspalvelun veteraani, hän on palvellut Naval Special Warfare One -yksikössä, Marine Corps Recon, ja Mobile Dive and Salvage -yksikössä.

Tohtori Morgan on 1985 valmistunut Palmer College of Chiropractic-Westistä. Monien muiden palkintojen lisäksi hän on saanut American Chiropractic Associationin vuoden kiropraktikkopalkinnon. Hän on ollut esillä myös CCN.com-sivustossa, ja Washington Post on haastattellut häntä. Morgania on julkaistu laajasti ja se matkustaa ympäri Yhdysvaltoja ja ulkomaita puhuen manuaalisista hoitomenetelmistä ja levyvammojen konservatiivisesta hoidosta.

Dr Stuart McGill bio

Tohtori Stuart M.McGill on emeritusprofessori Waterloon yliopistossa, jossa hän oli professori 30 vuotta. Hänen laboratorio- ja kokeellinen tutkimusklinikkansa tutki selkäkipujen syy-mekanismeihin liittyviä kysymyksiä, kuinka selkäkipuja kärsivät ihmiset voidaan kuntouttaa ja parantaa sekä vammojen sietokykyä että suorituskykyä.

Hänen neuvojaan kysyvät usein hallitukset, yritykset, lakiasiantuntijat, lääketieteelliset ryhmät sekä huippu-urheilijat ja -ryhmät ympäri maailmaa. Hänen työnsä tuotti yli 240 vertaisarvioitua tieteellistä aikakauslehteä, useita oppikirjoja ja monia kansainvälisiä palkintoja. Hän ohjasi yli 37 jatko-opiskelijaa tällä tieteellisellä matkalla. Tänä aikana hän opetti tuhansia lääkäreitä ja lääkäreitä ammatillisen kehityksen ja jatkokoulutuskursseilla ympäri maailmaa.

Hän jatkaa Backfitpro Inc:n tieteellisenä johtajana. Vaikeat selkätapaukset lähetetään hänelle säännöllisesti kuulemiseen.

Tervetuloa hoitoon! Hoidetaan syitä, ei vain oireita!