Blogi

Kaularangan normaali liikerata ja turvallinen manipulaatio

By 28.5.2020kesäkuu 13th, 2020No Comments

Kaularangan normaali liikerata ja turvallinen manipulaatio

”Eikö olisi mukava jos pää kääntyisi helposti kun peruuttaa autolla? Eikö olisi kiva ihailla taivaan lintuja tai juhannus yöllä tähtiä ilman, että niskaan sattuu? Tämä on mahdollista jos kaularankasi toimii normaalisti.”

”Pää painaa noin 4-5 kiloa ja sen nikamien eli nivelten kuuluu olla hyvin liikkuvia. Esimerkiksi normaali kiertoliike on 80-90 astetta ja taaksetaivutus 75-90 astetta. Pään pitäisi kääntyä siis erittäin paljon ja tämän liikeradan pitäisi olla kipu vapaata ja helppoa.”

Koska pää painaa paljon ja sen on tarkoitus olla hyvin liikkuva moneen eri suuntaan, tuo se myös haasteita. Lihakset, välilevyt ja nikamat voivat joutua helposti krooniseen vääränlaiseen kuormitukseen. Se voi aiheutaa jatkuvia särkyä, kipua ja jäykkyyttä. Pään asento riippuu paljon myös rintarangan liikkuvuudesta. Selkärangan asento määräytyy myös paljon ihan lantion tai jalkojen asennosta asti. Osa pinnallisista isommista lihaksista kiinnittyvät kaularangan tai kallon ohella esimerkiksi rintarankaan, rintalastaan, lapaluuhun.

Kaularanka koostuu seitsemästä nikamasta ja muodostaa näin kallon ja rintarangan ensimmäisen nikaman kanssa yhdeksän liikkuvaa niveltä. Jokaisessa nikamassa on ns. fasettinivelet (yht. 14 kpl) joiden avulla nikama niveltyy ylempänä ja alempana olevaan nikamaan. Nämä fasettinivelet myös määräävät anatomisesti minkälaista liikerataa nikama voi liikkua. Kaksi ylintä nikamaa (atlas ja axis) ja kallonpohjan nivelpinnat muodostaa hieman erilaisen anatomisen ja toiminnallisen kokonaisuuden.

Kaularankaan kiinnittyy iso määrä lihaksia ja nikamien lisäksi siellä on, ligamentteja, nivelkapseleita ja välilevyt. Kaikkiaan seuraavasti:

  • Kaulan takaosan eli niskan lihakset: 102 kpl
  • Kaulan etuosan lihakset: 18 kpl
  • Ligamentit ja nivelkapselit: 53 kpl
  • Välilevyt: 6 kpl

Iso määrä eri kudoksia muodostavat toiminnallisen kokonaisuuden, joiden tehtävä on pitää tukirakenne eli nikamat ja kallo oikeassa asennossa ja mahdollistaa normaalin liikkuvuuden rakenteissa. Suurin osa ligamenteista ovat erittäin vahvoja sidekudosrakenteita, jotka kestävät erittäin suuria kuormia. Näihin lukeutuvat myös välilevyt. Monet lihakset pystyvät tuottamaan isoja voimia tarvittaessa ja kontrolloivat näin pään normaalia liikerataa.

Kun manipulaatiota tehdään oikein, hyvän tutkimuksen ja diagnoosin jälkeen, on se hyvin turvallinen ja tehokas hoitomuoto palauttamaan normaalia nivelten ja lihasten toimintaa.  Näin vaikutamme usein oikeisiin syihin eri ongelma tilanteissa, eikä hoideta vain oireita.

Niska-hartiaseudun ongelmista ja päänsäryistä todella monet johtuvat nikama peräisistä ongelmista tai ovat osa niitä. Oikeiden nikamien käsittely on useasti aivan olennainen osa kipujen poistamiseen ja toiminnan palauttamiseen.

Onko se sitten vaarallista?

”Allekirjoittaneen niskaa on manipuloitu. Olen harrastanut kamppailulajeja, joissa minua on lyöty ja potkittu päähän. Tatamilla minun on päätäni on väännetty ja kaulaani kuristettu. Olen tehnyt kuperkeikkoja, seisonut päälläni, kaatuillut, puskenut päälläni palloa. En ole kuitenkaan rymistelevistä harrastuksistani, kamppailulaji kokemuksestani ja elämän kolhuista huolimatta vielä vahingoittanut omaa tai kenenkään muun niskaa. Mites se on mahdollista?”

”Olisikohan niin, että kaularangan manipulaatio yliopisto koulutetun kiropraktikon tekemänä olisi ihan turvallista ja kiropraktikko tietää mitä tekee, miksi tekee ja kenelle tekee?”

”Voisiko olla jopa haitallista jos kaularangan nikamien liikettä ei tarvittaessa palauteta turvallisella manipulaatiolla? Kuuluisikohan niskan nikamien liikkua vai ei?”

”Opetettaisiinko yliopistoissa maailmanlaajuisesti koulutusta ja tekniikoita, jotka olisivat vaarallisia ihmisen terveydelle? Vai voisiko se sittenkin auttaa moneen vaivaan?

Auta pääsi, hartiasi rakenteia, lihaksia ja muita kudoksia pitämällä erityisesti yllä hyvä rintarangan ja lantion liikkuvuus. Tee riittävästi ja säännölliseen hyvää lihaskuntoharjoittelua ja kokonaisvaltaista liikkuvuutta. Opettele rentoutumaan ja päästämään irti jännityksistä. Mieti työasentoasi, voisko sitä vaihdella enemmän tai muuttaa tarvittaessa.

Näin säästyt monelta säryltä ja kivulta ja pääsi kääntyy vielä vanhanakin kuin pöllöllä!

Jos sinulla on ongelmia tai haluat lisää toiminnllisuutta, tervetuloa hoitoon!

Tervetuloa hoitoon! Hoidetaan syitä, ei vain oireita!