Blogi

Liikkuvuusharjoitus: selkärangan kolme liikesuuntaa seisten ja istuen

By 1.6.2020kesäkuu 17th, 2020No Comments

Liikkuvuusharjoitus: selkärangan kolme liikesuuntaa seisten ja istuen

”Kun menee mökille talven jälkeen ja avaa mökin tai puuvajan oven, se saattaa pitää ääntä ja aueta aika jähmeästi. Saranat eivät toimi kunnolla. Niitä ei ole käytetty. Ruostettakin on jo saattanut tulla. Samoin on selkärangan saranoiden eli nikamien kanssa. Jos et käytä, tulee jumeja, jäykkyyttä, joista seuraa kipuja”

Olen kirjoittanut aikaisemmin, että unohdamme selkärangan 24 nikaman olevan niveliä, joiden kuuluisi liikkua kolmeen liikesuuntaan: eteen-taakse, molemmille sivuille ja kiertyä molemmille puolille. Lue lisää ja katso video tästä.

Tämä liike ei ole vain sitä varten, että se mahdollistaa meidän kehomme monipuolisen liikkeen, vaan kudoksiemme (nikamat, välilevyt, nivelrustot, ligamentit, lihakset…) aineenvaihdunta on suunniteltu niin, että pysyäkseen kunnossa, ne tarvitsevat liikettä. Kiertoteitä tai muita lääkkeitä tähän ei ole.

Mitäs se liike nivelissä hyödyttää:

  • Liike nivelissä tai nikamissa tuo lisääntyneen verenkierron kautta ravinteita ja vie kuona-aineita pois.
  • Liike lisää nivelien tärkeää nivelnestettä, joka ravitsee ja suojaa nivelrustoja.
  • Liike pitää yllä nivelien normaalia liikerataa.
  • Liike nivelissä vahvistaa nivelen ja siihen vaikuttavien lihasten hermostollista viestiyhteyttä aivojen kanssa. 
  • Liike nivelissä määrää hermoston kautta miten siihen vaikuttavat lihakset toimivat.
  • Liike selkärangan nivelissä eli nikamissa on erityisen tärkeää, koska välilevyt saavat käytännössä kaiken ravitsemuksensa ja nesteensä vain nikamien liikkeen kautta diffuusion avulla (kuten pesusieni).

Liike nivelissä on siis kaikille kudoksille elintärkeää.

Videolla käyn läpi selkärangan liikkuvuutta lisäävän harjoituksen kolmeen liikesuuntaan seisten.

Videolla käyn läpi selkärangan liikkuvuutta lisäävän harjoituksen kolmeen liikesuuntaan istuen.

Ilman saranoiden huoltoa ja liikettä, vajan oven saranat ruostuvat. Ilman saranoita voitelevaa ja suojaavaa öljyä ja liikettä, vajan ovi ei voi toimia kunnolla. Ei auta vaikka ovi ja ovenkahva olisivat oikein hyvät.

Ovi ei enää aukea normaalisti ja toimii vain rajoitetusti.

Ilman selkärangan huoltoa ja liikettä alkavat välilevyt kuivumaan, kulumaan ja rikkoutumaan. Pesusienet eli välilevyt eivät voi rikkinäisenä ja ilman vettä toimia kunnolla vaan niistä tulee kovia ja niillä peseminen aiheuttaa vain kipua eikä edes onnistu.

Selkäranka ei enää toimi normaalisti ja alkaa aiheuttamaan ongelmia.

Selkärangan liikkuvuusharjoituksia kolmeen eri liikesuuntaan pitäisi tehdä joka päivä ja mahdollisesti useampaan kertaan. Niin tärkeää liike selkärangan kaikille kudoksille on. Jos selkäranka ei saa tarpeeksi liikettä, alkavat liikeradat rajoittua, kudosten ja välilevyjen aineenvaihdunta heiketä ja lihasten sekä hermoston kyky ohjata liikettä vähetä.

Näin syntyy usein kipuja, särkyjä ja kireyksiä jonnekin päin kehoa. Usein syynä onkin rajoittunut liikkuvuus selkärangassa.

Liikuta siis joka päivä selkärankaasi ja tee siitä yhtä tärkeä rutiini kuin hampaiden pesusta.

Lue lisää ja katso video, miten kiropraktikko tutkii selkärankasi toiminnan. Jos sinulla on ongelmia tai haluat lisää toiminnallisuutta, varaa aika kiropraktikon alkututkimukseen, niin lähdetään hoitamaan tilannettasi parempaan!

Tervetuloa hoitoon! Hoidetaan syitä, ei vain oireita!