Skip to main content
Blogi

Lonkankoukistajan ja etureiden venytys, osa 3

Lonkankoukistajan ja etureiden venytys, osa 3

”Osa etureiden lihaksista kiinnittyy lantion etupuolelle. Jos se kiristää, aiheuttaa se lantion eteenpäin kääntymisen. Osa lonkankoukistajista kiinnittyy lannerangan nikamiin. Jos se kiristää, aiheuttaa se lantion eteenpäin kääntymisen. Toinen osa lonkankoukistajista kiinnittyy lantion sisäpintaan. Jos se kiristää, aiheutta se lantion eteenpäin kääntymisen. Ei se niin vaikeeta pitäisi olla ymmärtää. (Hannu Jortikka)”

No mitä se sitten se eteenpäin kääntynyt lantio aiheuttaa?

Usein se luo loistavat olosuhteet alaselkäkivun syntymiselle väärän rasituksen syntyessä väärästä asennosta. Ensin ärtyvät lihakset, jotka ovat kroonisesti väärässä asennossa. Sitten alkaa nikanarakenteiden ärsyyntyminen, usein fasettinivelten ja kipu lisääntyy ja lihakset alkavat mennä suojajumiin yhä enemmän. Sitten pidempään jatkunut väärä mekaaninen asento ja liikemalli alkavat rikkoa välilevyn kudoksia ja kipua riittää. Tuloksena voi olla pullistumia, kroonista kipua ja jopa harrastusten tai työelämän loppuminen.

Kannattaako pitää liikkuvuuksista ja lantion asennosta hyvää huolta? kannattaako edes yrittää? Tietenkin ja paljon on tehtävissä, mutta on tärkeä tehdä asioita huolella ja oikein ja riittävän paljon.

”Kyllä minä osaan venytellä…nämä ovat tuttuja juttuja…kyllä minä liikun aika paljon…venyttelen aina kun käyn lenkillä…”

Jokainen tietää mitä selityksiä käyttää, kun kyse on venyttelystä. Venyttelystä, jonka tehtävänä olisi pitää keho elastisena ja toimintakykyisenä, niin että nivelissä säilyisi laaja liikerata, lihakset tuottavat riittävästi voimaa ja hermoston kautta hallitsemme vielä liikettä monipuolisesti.

Lähes kaikki ”osaavat venytellä” ja joskus väittävät jopa tekevän sitä, mutta miksi sitten, kun testaan kehon liikkuvuuksia tai katson miten päästään kyykkyyn, ei se usein onnistu, ei sinne päinkään. Rintaranka on rautakanki, lonkat jäykät ja usein joka suuntaan, alaselkään usein sattuu, polviin sattuu kun kyykistyy, käsiä ei saa selän taakse kunnolla, pää ei käänny enää, välillä sitä ,päätä ja hartioita särkee, kädet puutuvat helposti, tasapainoa ei oikein ole…

Tein ennen liikunnanperissa 10 vuotta töitä. Sitten lähdin opiskelemaan kiropraktikoksi. Minulle jäi siitä 10 vuodesta käsitys miten ihmisten kehot liikkuvat. Ja miten ihmiset osaavat liikkua ja mikä käsitys heillä on oman kehonsa toimivuudesta. Se on nyt saanut lisäkokemusta, kun olen tehnyt yli 5 vuotta kiropraktikkona töitä. Kehomme eivät ole liikkuvat ja toiminnalliset. Usein ihan kaikkea muuta. Mobilattia kyllä käytetään. Sitä ja buranaa otetaan ja sanotaan, että ei tule vanhuus yksin.

Pahinta on kuitenkin, että jatketaan kehon hoitoa samalla tavalle kuin edelliset 50 vuotta. Aina kannataa kyseenalaistaa oma tekeminen ja osaaminen. Riko rutiinejasi. Opettele alusta asti vaikka huolellinen etureiden ja lonkankoukistajan venytys.

Videolla osa 3, jossa etureisi on voimakkaassa kulmassa säären ollessa seinää vasten.

Tervetuloa hoitoon! Hoidetaan syitä ei vain oireita!