Metabolinen Syndrooma

”Meillä on väärin opetettujen lääkäreiden ja väärin hoidettujen potilaiden pandemia. – Kardiologi Aseem Malhotra.”

Suomessa syödään lääkkeitä seuraavasti:

• 400 000 verenpainelääkkeitä
  • 600 000 statiineja
  • 500 000 diabetes lääkkeitä
  • 530 000 vatsahappolääkkeitä
  • 420 000 masennuslääkkeitä
  • 1 750 000 antibioottikuuria
  • 1 300 000 tulehduskipulääkettä

Lääkkeitä myydään Suomessa 3,5 miljardilla ja reseptilääkkeitä 2,3 miljardilla. Yli 65 vuotiaista USA:ssa 40% syö viittä tai usempaa lääkettä. Määrä on triplaantunut vuodesta 1988-2010 aikana. Vain noin 12% USA aikuisista on metabolisesti terveitä. 54% lapsista USA:ssa on jo krooninen sairaus. Samalla tiedetään, että geeneistä asia ei johdu. Yli 80% kroonisista sairauksista johtuu elintavoista.

Metabolinen Syndrooma määritellään seuraavasti: Sinulla on yksi tai useampi viidestä mittarista mennyt punaiselle ja ne aiheuttavat erilaisia sairauksia, kuten sydän-ja veruisuonitaudin tai diabeeteksen. Näitä sitten lääkitään.

Tärkeimpänä yksittäisenä tekijänä on insuliiniresitenssin syntyminen. Tähän vaikuttaa meidän syömämme hiilihydraatin määrä ja laatu. Kaikki hiilihydraatti muuttuu glukoosiksi. Elimistömme yrittää pitää veren glukoosipitoisuuden tasaisena kaikin keinoin. Yhdestä ateriasta saatamme saada glukoosia kehoomme valtavia määriä. Liiallisen tärkkelyksen nauttiumisen lisäksi pahimpia ovat sokeri ja fruktoosi. Yksi kaikkein myrkyllisin ruokaamme lisätty aine on glukoosifruktoosisiirappi ja sitä on lähes joka ruuassa.

Metabolisen Syndrooma käsitteen lanseerasi endokriniologi Gerald Raven vuonna 1988. Hän piti keskeisempänä yhteisenä tekijänä sairauksien taustalla insluliiniresitenssiä. Hän kutsui oireyhtymää nimeltä SYNDROOMA X.

Käyn videolla läpi Metabolisen Syndrooman taustoja ja miten ihmeessä me olemme päätyneet tilanteeseen, jossa jo lapset sairastuvat 2 tyypin diabetekseen.