Skip to main content
Blogi

Paras liikkuvuusharjoitus ikinä?

By 22.5.202017 kesäkuun, 2020No Comments

Paras liikkuvuusharjoitus ikinä?

”Liike on lääke. Ei muuta sanottavaa.”

Videolla kerroin, että hyvässä liikkuvuusharjoituksessa on mukana kolme elementtiä. Tähän listaan voi lisätä vielä kaksi asiaa: hengityksen ja jännitä- rentouta menetelmän.

Hyvään kehonhuolto harjoitukseen voi kuulua ainakin seuraavat elementit:

  1. Selkärangan nikamien, eli 24 nivelen liike
  2. Faskia- ja lihasketjujen liike
  3. Neuraali- eli hermokudoksen liike
  4. Hengitys
  5. Lihaksiston ja hermoston jännitys- rentoutus

Käydään läpi viisi tärkeää osaa hyvästä harjoituksesta.

1. Ehkä unohdetuin asia kehomme huollossa on selkärankamme liikkuvuuden harjoittaminen. Selkärangassa on 24 niveltä joiden kuuluu liikkua kolmeen suuntaan. Selkärangassa on lihaksia kolmessa kerroksessa ja jos emme aktiivisesti harjoituta näitä, tulee ongelmia lihaksiin ja selkärangan niveliin.

2. Kaikki kehomme liikkeet arkielämässä ovat yhdistelmä liikkeitä ja useaan liikesuuntaan. Siksi pelkästään ’yhden lihaksen venyttäminen’ ei ole usein kovin oleellista käytännössä. Kun liikkuvuutta harjoitetaan kokonaisvaltaisen liikkeen avulla, eli käytetään lihas- ja faskiaketjuja, kehitetään kehoa toiminnallisesti kestämään arjen rasitusta.

3. Neuraali- eli harmokudoksen liikkuvuudesta ja sen merkityksestä ei mielestäni puhuta riittävästi. Paljon aistimistamme säryistä, kivuista, puutumisista ja kireyksistä tulee itseasiassa hermokudoksen liikkuvuuden ongelmista. Tämä johtuu usein selkärankamme jäykkyydestä, lihaksistomme kireyksistä ja siitä, että emme käytä kehoamme ääriliikeradoissa ja kokonaisvaltaisesti.

4. Hengitys on kaiken A ja O. On oikeastaan mahdotonta saada hyvää vaikutusta kehomme lihaksistoon, faskioihin tai hermostoon jos emme hengitä oikein ja aktiivisesti. Liikkuvuus harjoittelun ja huoltavan harjoittelun tarkoitus on ensisijaisesti opettaa hermostoa ’rentoutumaan’, jotta se voi päästää irti väärästä jännityksestä.

5. Lihaksistolle, faskiajärjestelmälle ja hermostolle aktiivisesti tehty jännitä- rentouta menetelmä on olennainen asia ja usein tärkein. Tätä ohjaa hengitys, jonka tahdissa on jännittäminen ja rentouttaminen mahdollista. Aktiivisen ja hallitun lihasten jännittämisen jälkeen tehty aktiivinen ja tietoinen rentoutuminen opettaa ja palauttaa kehon normaaliin tilaan. Opetamme kehoamme pois ylivirittyneisyyden tilasta, johon päivän aikana usein joudumme.

Niveliämme, lihaksiamme ja hermostoamme pitäisi valmistaa päivän askareisiin, hoitaa päivän keskellä ja palauttaa keho luonnolliseen tilaan päivän jälkeen. Näin kehomme ja mielemme voi hyvin. Meidän on hyvä olla.

Kuinka moni tekee niin vaikka sen pitäisi olla itsestään selvyys?

Jos emme huolla konettamme, niin on seurauksena on hyvin suudella varmuudella jotakin seuraavista: alaselkäkipua, niska-hartiaseudun kireyksiä, päänsärkyjä, nivelkipuja, yleistä väsymystä ja särkyä…lista on pitkä.

Tänään on hyvä päivä aloittaa huoltamaan kehoa!

Tervetuloa hoitoon! Hoidetaan syitä, ei vain oireita!