Suojele selkääsi: Hip hinge, lannetaitto, osa 1

”Lihaksistosi tehtävä on tuottaa liikettä tarvitselmaala tavalla, mutta se mitä se tekee koko ajan myös autonimisesti on tuottaa tukea nivelille ja selkärangalle. Jos nikamissa ei ole normaalia liikettä, ei voi olla normaalia liikehallintaa (aktivaatiota)lihaksissa, ei voi olla siis normaalia tukea. Sama toisinpäin. Jos liikettä olisi nikamien tasolla oikein, ei ilman harjoittelua ja lihasten toistuvaa ”opetusta” tapahdu oikeaa aktivaatiota lihaksissa. Ei siis oikeaa tukea.”

Jos, meidän viestimme hermostollisesi ei toimi lihaksille ja sieltä ne eivät tue tai liikuta oikein niveliämme, syntyy ongelmia, mikrotraumoja. Näistä mikrotraumoista kasvaa ajan kanssa isompia traumoja kudoksille. Erityisesti näin on välilevyjen kanssa. Ne alkavat antaa kipua.

Puhutaan välilevyjen kulumasta ja välilevyjen sisäisestä rappeumasta (internal disc disruption). Selän kipujen päälähteenä on usein välilevyperäinen kipu. Se aiheuttaa myös sitä selän ja pakaralihasten kiristymistä, ne suojelevat rikkoutuneita välilevyjä kiristämällä. Välilevyperäinen kipu ei tarkoita vain eriasteisia pullistumia jotka voivat antaa ärsytystä hermoille ja aiheuttaa säteilyä vaikka jalkaan. Kipua selkään voi tulla jo hyvin pienistä liikkeistä, aktiivisista tai dynaamisista, jotka muuttavat painetta ja aiheuttavat liikaa väärää liikettä välilevylle, josta siis tulee kipua.

Kun selän välilevyjen kuluma on päässyt riittävän pitkälle, on liikettä ja väärää painetta välilevyille muutettava. Tähän auttaa HIP HINGE, eli vapaasti suomennettuna lannetaitto tai lannesarana. Siinä pidetään lanneranka hallitusti suorana ja liike tapahtuu lonkka nivelistä. Lantion alueen lihaksiston pitää olla siis liikkuva, jotta tämä on mahdollista. Dr McGill on sanonut, että ei ole nähnyt yhtään alaselkä kipupotilasta joilla ei olisi ongelmia lantion liikkuvuudessa.

Kun pidämme lannerangan suorassa esimerkiksi eteen taivutuksissa, ei sinne välilevyille tule liikettä ja väärää painetta. Ei tule siis myös kipua, koska kipureseptorit saavat olla rauhassa. Tämä tietysti vaatii myös lihaksilta oikeaa aktivaatiota ja tukea kaiken liikkeen aikana.

Tukea ja liikkuvuuksia voi lähteä onneksi harjoituttamaan ja saada alaselkä kipuja hallintaan. Kyse on myös välilevyperäisten kipujen ja rappeuman etenemisen hidastamisessa. Ihmiset joutuvat jäämään pois työelämästä tai lopettamaan harrastuksia tai elämään kipujen kanssa, koska välilevyt antavat kipuja. Ei se piriformis tai kireät selkälihakset. Ne kireydet ovat seurausta suojelurefleksistä.

Ala siis ottamaan alaselkäsi haltuun, hallitse liike, aktivoi lihakset, ole tietoinen mitä teet, äläkä vain roiku ligamenttien ja lihasten varassa, ne eivät kestä.

Alla video lannetaitosta.

Tervetuloa hoitoon! Hoidetaan syitä, ei oireita!