Triggerpisteet, osa 2: Päännyökkääjälihas, sternocleido mastoideus

Kaulan etuosan lihaksista suurin ja voimakkain on sternoclaido masteoideus lihas. Se on kaksiosainen ja sijaitsee molemmilla puolella kaulaa. Se Kiertää päätä puolelta toiselle ja nyökkää päätä sekä osallistuu pään kannatteluun tietyssä asennoissa. Kaulan etuosan lihaksiston aiheuttamia suorat tai epäsuorat oireet ovat todennäköisesti alidiagnosoituja ja alihoidettuja.

Triggerpisteet voivat aiheuttaa lihaskipujen lisäksi erilaisia ​​autonomisia- tai tasapainohäiriöitä. Triggerpistekipua voi esiintyä rintalastan yläossa, poskessa, silmän ja kurkun alueella. Lihaksen solisluuosa aiheuttaa otsanseudun pään- ja korvasärkyä, kun taas lihaksen rintalastaosan triggerpoisteet aiheuttavat silmä- ja kasvokipua. Autonomisia oireita voi tulla silmään, poskionteloita, otsaan ja korviin, mukaan lukien huimaus, joka liittyy häiriintyneeseen tasapainoaistiin.

Triggerpisteiden oireet alkavat yleensä lihasten mekaanisesta ylikuormituksesta ja pään väärien asentojen seurauksena. Rakenteellinen epätasapaino esim. jaloissa, lantiossa tai selkärangassa aiheuttaa pään toispuolista asentoa ja kuormitusta. Väärä ja pinnallinen hengittäminen on havaittu vaikuttavan triggerpisteiden aktivoitumiseen.

Manuallisten hoitojen lisäksi, pysyvimmät oireiden muutokset vaatii yleensä myös huomiota kehon rakenteellisiin epätasapainoihin, kuten alaraajojen pituuseron, lantion korkeuseron tai suhteellisesti lyhyen olkavarren erojen huomioon ottamista. Pään asennot kotona sekä töissä ja työpisteiden säätäminen mahdollisimman hyväksi on usein tarpeen.

Käyn videolla läpi kaulan etuosan triggerpisteitä

Tervetuloa hoitoon!