Blogi

Voimakas hengitys ja selkärangan kolme liikesuuntaa istuen

By 17.6.2020kesäkuu 18th, 2020No Comments

Voimakas hengitys ja selkärangan kolme liikesuuntaa istuen

”Monipuolisesti tehty sisään- ja uloshengitys yhdistettynä liikkeeseen voi olla tärkein tekijä josta kannattaa tulla tietoiseksi ja lisätä elämääsi”

Me hengitämme keskimäärin 20 000 kertaa vuorokaudessa. Jos elämme 80 vuotiaaksi, elämme yli 29 000 päivää. Tähän mahtuu monta hengitystä, eli 20 000 x 29 000 = 580 000 000 = erittäin monta kertaa.

Ei ole ihan sama miten hengitämme ja minkälaista ilmaa hengitämme. Hengitys on meille automaatio jota emme usein mieti. Voimme elää koko elämämme läpi niin, että emme hengitä tietoisesti ja opettele erilaisia tapoja hengittämään. Emme myös todennäköisesti huomaa, jos emme tee sitä ehkä riittävän monipuolisesti tai jokin ei toimi ihan kunnolla jumien vuoksi.

Keuhkojen toiminta tapahtuu mekaanisesti rintakehämme sisällä johon kiinnittyy myös palleamme, joka on tärkein yksittäinen hengityksen mahdollistava lihas. Kun pallea supistuu, vetää se keuhkopusseja alaspäin laajentaen niitä, jolloin paineen muuttuesssa keuhkopusseissa ilma virtaa sisään.

Näin elintärkeä kaasujen vaihto voi tapahtua pienissä keuhkorakkuloissa, keuhkojen hiusverenkierron kanssa. Sieltä happirikas veri matkustaa punasolua halaten jokaiselle kehomme solulle.

Videolla selkärangan kolme liikesuuntaa yhdistettynä voimakkaaseen hengitykseen. Hengityksen tulisi ensisijaisesti tapahtua seuraavasti:  sisään hengitys nenän kautta ja ulos hengitys suun kautta.

Erityisesti rintarankamme ja kylkyluidemme liike vaikuttaa siihen kuinka hyvin keuhkopussien on mahdollista laajentua rintakehämme sisällä. Rintakehän on mahdoton laajentua oikein jos selkäranka on nikamien tasolla mennyt jumiin.

Rintarankaamme kiinnittyvät kylkiluut, jotka suojaavat sisäelimiämme ja keuhkoja ja antavat erittäin monille lihaksille ja lapaluille tukipaikan toimia ja kiinnittyä. Kylkiluut kulkevat lähes koko kehomme ympäri, muodosten ’tynnyrin’.

Tämän tynnyrin kuuluu toimia kuten haitari, eli sen täytyy toiminnallisesti laajeta lähes joka suuntaan, kun ilmaa vedetään sisään. Tämän tynnyrin toimintaan ja liikkuvuuteen kiinnitämme oman kokemukseni ja koulutukseni mukaan äärimmäisen vähän huomiota.

Kun kaikki rintarankasi 12 nikamaa eli niveltä toimivat kolmeen eri liikesuuntaan hyvin, on pallean supistuessa kylkiluiden helpompi liikkua. Näin keuhkopussit voivat täyttyä oikein uudella happirikkaalla ilmalla.

Kun selkärankamme jäykistyy ja jumiuttaa koko rintakehämme on keuhkojen mahdotonta toimia helposti ja oikein. Kun olemme lysyssä ja jäykkiä, alamme hengittämään vain keuhkojen yläosalla. Tämä on hälytystila kehollemme. Käymme vain vajaalla kaasulla.

Kokeile vaikka. Mene oikein lysyyn ja hengittele siinä 5 minuuttia. Yritä puhaltaa ilmapalloa tässä asennossa. Katso miten helppoa se on  ja mikä olo siitä tulee. Ajattele jos vietät näin 50 vuotta, mikäs olo sitten on ja miten hyvin luulet hapen kulkeutuvan jokaiselle kehosi soluista?

Auta siis kehosi jokaikistä solua saamaan elintärkeä happimolekyyly säännöllisesti. Aloita päivittäin liikuttamaan selkärankaasi kolmeen eri suuntaan ja voit yhdistää siihen voimakkaan hengityksen.

Jos sinulla on ongelmia, hengityksen kanssa, kipuja tai jumeja, tule kiropraktikon vastaanotolle!

Tervetuloa hoitoon! Hoidetaan syitä, ei vain oireita!