Ruokavalion yhteys tulehdukseen, sairauksiin ja kipuun

Käyn luennolla läpi tekijöitä miksi ja miten ruokavalio vaikuttaa kehomme tulehduksiin, sairauksiin ja kipuun. Tulehdus itsessään on hyvä asia, se on kehomme älykäs reaktio korjata vaurioita, traumasta tai infektioista aiheutuvia vaurioita kudoksissamme. Näin keho toimii akuuteissa tilanteissa, joissa kudoksiimme kohdistuu vaurio, esimerkiksi nivelside venähtää, aktivoituu kehossamme tulehdusta paikallisesti lisäävä korjaava tila. Nivelside korjataan useiden prosesseiden kautta mahdollisimman takaisin normaaliksi, ellei vaurio ole liian suuri. Samoin kehomme toimii infektioissa, joissa kehomme ulkopuolinen patogeeni aiheuttaa kudosvaurioita. Tulehdusrektio aktivoituu korjaamaan vauriota aiheuttavan patogeenin ja kudosvaurioita. Tilanne palautuu sen jälkeen normaaliksi jos solujen viestintä on kunnossa.

Matala-asteinen tulehdus on erilainen tulehdus kuin akuutti tulehdusreaktio, esimerksi infektiossa syntyvässä. Matala-asteinen tulehdus aktivoi samoja mekanismeja elinten ja solujen tasolla, kuin akuutti tulehdus, mutta vähemmän voimakkaasti ja reaktio vaikuttaa koko kehoon. Kehossamme syntyy matala-asteisen tulehduksen vuoksi pieni jatkuva hälytystila. Tämä hälytystila kuormittaa immuunitoimintaamme ja aiheuttaa vääränlaisen biomokelyylien viestinnän kierteen solujen tasolla. Matala-asteinen tulehdus johtaa väistämättä erilaisiin sairauksien puhkeamiseen kehossamme, sekä usein jatkuvaan särkyyn ja kipuihin. Suurin vaikuttava tekijä taustalla matala-asteiselle tulehdukselle on ruokavalio. Siihen voimme vaikuttaa itse. Katso videolta lisää!

Käyn videolla läpi ruokavalion yhteyttä tulehdukseen, sairauksiin ja kipuun.

Tervetuloa Hoitoon!