Blogi

Selkärangan kolme liikesuuntaa kepillä seisten

By 2.7.2020heinäkuu 7th, 2020No Comments

Selkärangan kolme liikesuuntaa kepillä seisten

”Oikea apuväline voi auttaa harjoituksen oppimiseen, liikeärsykkeen monipuolistamiseen tai tehostamiseen. Käytä siis välillä eri välineitä. Jos teet aina samaa niin sama lopputulos.”

Selkärangan 24 nikaman eli nivelen liikkuvuutta voi harjoituttaa eri tavoin. Keppi on yksi oivallinen apuväline siihen. Keppi tai vastaava apuväline antaa tukipisteen, jonka kautta on joskus helpompi lähteä tekemään liikettä.

Katso blogi ja video selkärangan kolmesta liikesuunnasta

Erityisesti rintarangan hallintaan ja erilaisiin kiertoliikkeisiin keppi tuo erilaisen tuntuman, koska kädet pysyvät ’lukitussa’ asennossa. Usein ongelmana on, että kädet pyörivät ja liikkuvat, mutta selkäranka ei.

Keppi voi auttaa harjoituksessa esimerkiksi seuraavasti:

  • Parempi yleisryhti alkutilanteessa ja liikkeen aikana
  • Parempi kehon asentotietoisuus
  • Helpompi kohdistaa liike oikein ja halutulla alueelle
  • Erilainen harjoitusärsyke kudoksille
  • Erityisesti rintarangan liikeharjoittaminen hallitumpaa

Ongelmana on välillä, että ’keppi vie niin sanotusti miestä’ ja keppi kyllä liikkuu, mutta haluttu kehonosa ei tai liike hallinta on raakasti pielessä. Kepin pitäisi siis antaa apua liikkeen oikein tekemiseen ja tuntemiseen.

Yleisimpiä muutamia ongelmia:

  • Keppi niskantakana työntää pään eteenpäin ja tuo painetta niskaan
  • keppi niskantakana pyöristää yläselän
  • Keppi niskantakana aiheuttaa lannerangan lisääntyneen notkon
  • Keppiä puristetaan liikaa aiheuttaen turhaa jännitystä
  • Keppi liikkuu liikaa, mies ei

Käytä siis välillä apuvälineitä selkärangan liikkuvuuden harjoituttamiseksi. Tärkeintä on antaa liikettä selkärangalle joka päivä ja jokaiseen suuntaan.

Videoilla selkärangan kolme liikesuuntaa kepillä

Videolla dynaaminen kolmen liikesuunnansarja kepillä.

Valitse terveys joka päivä!

Tervetuloa hoitoon! Hoidetaan syitä, ei vain oireita!